BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

Păreri, ultimele noutăți

 

Un prim comentariu (23 iunie 07)

la cartea d-lui Neagu Djuvara – „Thocomerius – Negru Vodă”

si la acest site

 

Spre deosebire de d-l Neagu Djuvara, eu am început să strâng documente, strict privitoare despre Basarabi și teritoriul de nord al Olteniei de azi, cam de prin anii 1974, ceea ce constituie un avantaj cercetând tema în toate fațetele ei. Am cumpărat toate cărțile care se legau de cercetarea mea și nu cred că mi-au scăpat mulți istorici necitiți. Treptat, asta-i istoria, am extins cercetarea și in teritoriile vecine, respectiv Banat, Hațeg, nordul Munteniei. În anul 2000 am început cercetarea și pe Internet. Am început să pun totul cap la cap, timp de trei ani și când am închegat ceva demn de băgat în seamă, am construit situl acesta, în anul 2003.

            Din păcate, după aceasta l-am abandonat! Nu interesa prea multă lume, iar ca să scoți azi o carte trebuie să… pui tu bani!

            Cercetarea n-am abandonat-o însă iar cartea d-lui Djuvara este un nou prilej de a relansa cercetarea și mai profund! Și o voi relansa plecând tocmai de la datele pe care le folosește d-l Djuvara dar intr-un alt scop pe care-l urmărește și dânsul de prin anii 1979: influența cumanilor în întemeierea țării românești!

            Grea problemă pentru dânsul dacă timp de 28 de ani n-a mai găsit alte argumente în plus decât polemicile cu alți istorici din „Magazinul Istoric” al anilor 1979. Noile date istorice din recenta carte, arată o muncă demnă de remarcat, dar mai mult decât faptul că s-a găsit chiar domnia sa descendent după mamă din cumani nu aduce nimic nou demn de băgat în seamă pentru istorici. Decât să fie și mai mult sceptici!  Istoricii au remarcat de la bun început influența minimă pe care cumanii au avut-o cu oastea lor, puși în slujba… regatului maghiar ca întărire la amenințarea tătară!

Mai mult, citindu-l pe d-l Djuvara se înțelege că de fapt cumanii dânsului nu semănau deloc cu un popor normal, legat de pământ, făcând agricultură și construind case. Erau ca nomazii care bântuiau, până și în epoca comunistă, de colo până colo cu căruțele lor cu corturi îndată ce la pagina 29 a cărții, d-l Djuvara ne descrie fuga cumanilor cu 10 mii de corturi spre sud, peste Dunăre și „alta spre Ungaria, a banului Kuthen, cu 40 mii de corturi”, numărând „sute de mii de oameni, cu bărbați, femei, copii”.

Nici-o legătură cu oltenii din colibele ce împânzeau voievodatul lui Litovoi, popor așezat, legat de pământ, care ajuta și el cu propria sa oaste regatul maghiar, dar apărându-și  țara și asigurând regatului maghiar flancul drept! Faptă prin care i s-a recunoscut, prin Diploma Ioaniților, nu numai propriul teritoriu dar și faptul că-l stăpânea demult.   

Deci, studiind eu istoria Basarabilor, în unele privințe, am mult mai multe dovezi de a-l contrazice pe d-l Djuvara și a-i arăta adevărul!

            De la bun început trebuie spus clar că identitatea Thocomerius = Negru Vodă e falsă!

Asta o știam demult iar cartea mai mult încurcă, d-l Djuvara băgând în carte un ghiveci de fraze, extrase din documente, total ne revelatoare care n-au nimic de-a face cu aceasta identitate.

Si tot de la bun început trebuie spus, că ipoteza d-lui Djuvara este una ca multe altele asemenea!

Pentru că identități diferite Negru Vodă  găsim - încă nu le-am numărat exact dar o voi face în viitor cu detalii -   la cel puțin 10 istorici de prestigiu! Eu însumi, urmărind să identific timp de vreo trei ani personajul, am crezut de cuviință că dacă tot sunt atâția istorici care zic că Radu Negru e un personaj real, să-l bag și eu in genealogia Basarabilor, dar în nici un caz după invazia tătară când cumanii ajută regatul maghiar! Păi dacă tăvălugul tătar a distrus aproape complet oastea maghiară, rămânând răzleți circa 10-15 mii de oșteni, oare ce s-o fi ales din oastea cumanilor? I-am „făcut loc” lui Negru Vodă, și după multă ezitare, reluând datele de nenumărate ori, între anii 1215-1241. Revedeți pagina NEAMUL unde apare al 5-lea, dar s-ar putea să fie primul, ceilalți patru Basarabi sunt identificați de autori cu puțină credibilitate. Și atunci ar putea să fie el întemeietorul cum afirmă tradiția.

Cartea d-lui Djuvara m-a făcut însă să mă întorc la prima mea concluzie, aceea că, atunci când spunem că s-a „întemeiat țara” de către Negru Vodă trebuie să înțelegem că s-a întemeiat de un domnitor din negura vremii! Expresia, „țara e de pe vremea lui Negru Vodă”, nu înseamnă nimic altceva mai mult decât că a făcut-o un domnitor foarte demult, a cărui identitate nu se cunoaște!

Cine să fie acela? Unii istorici zic că ORICARE din cei pe care istoricii  îi consideră întemeietor. Pentru că unii zic că întemeietor a fost Ioan Basarab, alții tatăl sau Tihomir căruia ungurii îi spuneau Thocomerius, ba alții că Litovoi și a sa Terra Litua au format prima formațiune prestatală cu oaste proprie, și încă, multe, multe alte ipoteze. Dacă se acceptă acest lucru, Negru Vodă poate fi identificat cu oricare Basarab, depinde de contextul în care apare! Și toate părerile au sens, inclusiv a d-lui Djuvara cu precizarea ca Thocomerius e… Tihomir și atât! Adică tatăl lui Ioan Basarab.

Ultima variantă Radu I, voievodul de la Tismana, căruia și lui i se atribuie „Negru”, întărește și mai mult cele spuse mai înainte, N. Iorga precizând scopul adăugirii sintagmei „Negru”, pentru că, spune el, și bisericii de la Cozia i s-a atribuit „Neagr㔠ATRIBUTUL FIINDU-I ADĂUGAT DIN CAUZA VECHIMII BISERICII.

 

Odată lămurită chestiunea, e de discutat! Vorbim de stat sub primii Basarabi sau formațiune prestatală?

Si atunci, în funcție de răspunsul la această întrebare, găsim și primul întemeietor!

Cam astea ar fi concluziile mele la o primă lectură a cărții.

Dar o carte ca asta se citește cu creionul în mână și cu documentele alături!

Până atunci, las situl așa cum e! Dacă l-am „înviat” și eu în 2003 pe Negrul Vodă al tradiției populare, să se vadă de ce am greșit, de ce l-am înviat, de ce le-am dat crezare și celorlalți, asemenea d-lui Djuvara, că Radu Negru e un personaj real!

In privința Radu-Negru, cuman, e supoziție respinsă de istorici la bun început, încă de când a apărut ea in anul 1979! Am citit și eu numeroase argumente contra iar cel mai simplu și clar este că despre Basarabi se vorbește cu mult înainte de venirea cumanilor.

Voi lua totuși cartea la studiu amănunțit cu toate că după mine, paginile 152-153 ne spun că concluziile sunt forțate, ca să nu spun mai mult!

D-l Djuvara însuși se contrazice! Iar argumentele dânsului fiind foarte ușor de combătut!

Să le luăm pe rând:

La punctul  a) după deplasarea în „mas㔠a cumanilor înainte de invazia tătar㠄e logic să presupunem că un număr însemnat de cumani au rămas printre români”. Păi cum tot trăiau cumanii în corturi ca nomazii, s-au dus dracu’ domnule Djuvara!  Au rămas cei legați de pământ. Apoi, printre comandanții cumanilor ar fi trebuit să fie și unul din neamul Thocomerilor, conducerile în aceea vreme erau preluate de urmași automat! Uite că Thocomer nu-i printre comandanții cumani! Ori n-am dat eu de paragraf! Și dacă era, Thocomer ar fi putut fi similarul lui Litovoi la stânga Oltului, plecând împreună cu cumanii! Dar nu era nici-un Thocomer, așa-i ziceau ungurii lui Tihomir, omul care aduce tiho=liniste si mir=pace poporului său! Ca să fie clare lucrurile, Tihomir a domnit între 1290 si 1310 si i-a urmat lui Seneslau care a domnit intre 1247-1290. De ce am pune mai greu cuvântul d-lui Djuvara față de al multor istorici care afirmă clar ca ungurii se refereau la Tihomir? 

La punctul b) cu toponimele „in număr mare”. Păi cât de mare? Mare poate fi și 20-30! Fără cifre statistice, fără un clasament, mare nu înseamnă nimic!  Ca să spui că erau mulți cumani, luând în calcul doar numele, pentru ce mai avem arheologi, antropologi și mulți alți specialiști? Cercetarea multidisciplinară poate spune cam câți de mulți erau cumanii!

Mai avem și cercetările clerului. In afară de prof. dr. Ioan Păcurariu, contemporan cu noi, nu mai avem nimic! Nu se poate ca d-l Djuvara să ignore clerul, băgând in carte părerile unor istorici recenți și de mâna doua! Istoria evului mediu a fost scrisă în PRIMUL RÂND de clerici! Iar despre aducerea lui Nicodim de la Tismana de către Nicolae Alexandru pentru a construi Mănăstirea Tismana bastion al ortodoxiei nu se pomenește absolut nimic! Mai mult, d-l Djuvara pune accent mai mult pe catolicismul lui Nicolae Alexandru! E strigător la cer!

La punctul d) Thocomerius, tatăl lui Basarabă, trebuie asimilat cu legendarul Negru Vodă! Din datele prezentate nu reiese! Apoi nici dânsul în sinea lui nu crede că Negru Vodă e real de îndată ce spune „legendarul”

La punctul e) cu coborârea din Carpați a lui Negru Vodă. Nu prin descălecat de o zi se face țară, astea sunt povești! Fenomenul e unul complicat și durează secole!

 

La punctul f) d-l Djuvara face erori evidente: dintr-o dată cele patru argumente de mai sus, devin „opt argumente, așadar, în favoarea originii cumane a lui Negru Vodă și a lui Basarabă.”, ca să citez exact.

Dar la venerabila dânsului vârstă, se admite!

Cartea nu-i totuși de neluat în seamă, cu toate că prea seamănă cu nebunia tip „Codul lui Da Vinci”!

 

Voi reveni după un studiu aprofundat al cărții.

D-l Djuvara are dreptate: Basarabii au fost foarte puțin cercetați!

Poate de dânsul! Iar motivul îl reprezintă ura dânsului față de încercările nereușite ale boierilor craiovești de a se induce ideea că sunt urmașii Basarabilor.

Pentru asta nu trebuie să-i ignorăm însă pe primii întemeietori Basarabi, ignorându-ne propria istorie!

E un sacrilegiu greu de acceptat!  

 

Daca doriți scrieți-mi  la opinii@tismana.ro dar lucruri serioase, nu „miștocăreală”!    

 

PĂRERILE

ALTORA

SAU

HAI SĂ FACEM POLEMICĂ

(Las comentariul așa cum a fost conceput acum câțiva ani

deși între timp, am acumulat suficiente date care m-ar face ca acest

 comentariu să fie schimbat, dar nu în esența lui.

Spre exemplu chestiunea numelui unde pot găsi și eu cel puțin 5-6 variante exotice cum e a d-lui Djuvara )

 

          Așa vor crede unii, că intrând într-o zonă cu multe controverse vrem să facem polemică. În rândul unor istorici deja s-a și bătut în cuie, un cuvânt consacrat: vrem s㠄atacăm”!

            Atragem atenția că noi nu „atacăm”, noi nu vrem polemică, ci doar adevărul. Acest adevăr ne interesează direct și de aceea intrăm în zona legendarului „Radu Negru Vodă”. Personaj inexistent, pentru că Radu Negru, Negru Vodă și Tihomir sunt supranume care își trag originea din legendele voievodatului lui Litovoi. Iar „Negru” poate fi o adăugire ale cărei meniri este explicată pe pagina Negru-Vodă. Basarabii care au purtat aceste nume, au închegat în zona Severin – Tismana - Novaci, primele formațiuni prestatale pe nucleele de obști sătești, care funcționau demult cu „cneji” în frunte.

            Unele explicații date de noi, nu se potrivesc cu „variantele oficiale”.

 Noi considerăm însă, că putem să ajutăm cu părerea noastră.

 

Am expus părerea că, ar fi putut exista un personaj Negru Vodă real, diferit de RADU I Vodă (1377-1383). Care ar fi putut începe construcția unui locaș de cult prin anii 1200,  înainte de a-și începe Nicodim lucrarea lui. O spun temeliile vechi găsite prin sondajele făcute aici, iar multe polemici vin de la numele Radu V(oie)v(od) Negru de pe lespedea cea nouă, din 7 iulie 1843, de pe mormântul lui Nicodim. „Atacarea” vehementă a călugărilor de către istorici se datora faptului că un Radu V(oie)v(od) Negru ctitor, nu putea fi Radu I nepotul lui Basarab întemeietorul, lucru foarte adevărat.

Nu se știa nici de fundațiile vechi,  și nici de ce a fost adăugat „Negru”!

Credem că explicațiile noastre, de pe pagina NEGRU-VODĂ, sunt acum suficiente.

Ar fi putut exista deci un Negru Vodă (în anul 1215 conform inscripției de la biserica lui Negru Vodă din Câmpulung) care a renunțat la fundarea Tismanei din cauza regilor maghiari, tătarilor sau vremurilor tulburi stârnite de misionarii curentelor religioase din vest.

            Dar cum un Negru-Vodă a existat la Tismana, la fel ca la Câmpulung, rămâne de identificat cine este fiecare și dacă e același.

 

ACEASTA E O PRIMĂ PĂRERE, O A DOUA PĂRERE:

 

„De câte ori ți-am spus că, după ce ai eliminat imposibilul, ceea ce rămâne, ori cât ar fi de improbabil, trebuie să fie adevărul?”

(Sherlock Holmes către doctorul lui)

 

          Așa a fost și cu inscripția de la Câmpulung. Dar să vedem ce s-a întâmplat.

Ne explică istoricul Neagu Djuvara:

„De aproape un veac, istoricul Dimitrie Onciul a emis ipoteza ca legenda lui Negru Voda, coborând din Tara Fagarasului în 1290 si întemeind o tara noua la sud de Carpati, ar fi o nascocire tardiva a cronicarilor din secolele XVI si XVII, influentati de "descalecatul" Moldovei de catre Dragos, doar acesta dovedit documentar. Teoria a devenit dominanta în istoriografia româna (cea mai categorica luare de pozitie în acest sens Nicolae Stoicescu), încercarile de reabilitare a vechii legende, începute cu Gheorghe Bratianu, ramânând înca timide.

 

Ipoteza lui Dimitrie Onciul are ca punct de plecare urmatorul "accident istoric": în 1636, sub Matei Basarab, s-a purces la restaurarea uneia dintre cele mai vechi biserici din tara, biserica domneasca din Câmpulung, cunoscuta sub numele de Biserica lui Negru Voda, grav avariata de marele cutremur din 4 aprilie 1628. Cu prilejul recladirii bisericii, pisania a fost scrisa din nou, cu indicatia ca lacasul fusese zidit "în anul de la Adam 6723", adica 1215 (sau 1214, daca evenimentul avusese loc în intervalul cuprins între 1 septembrie si 31 decembrie).

Data aceasta parând evident gresita în contextul istoric cunoscut, Onciul a avut ideea, foarte judicioasa, de a presupune o lectura gresita, în momentul restaurarii, a inscriptiei initiale, probabil deteriorate; a sugerat ca litera chirilica reprezentând sutele, în speta omega (w) = 800, fusese citita ca un psi (y) = 700.

Data astfel corectata dadea anul 1315, perfect plauzibil pentru primele domnii din Tara Româneasca.

 

Din nefericire, calauzit de o anumita traditie consemnata de calugarii de la Tismana, care confundau pe Radu I Voievod, al treilea domn dupa Basarab I si ctitor al lor, cu fondatorul dinastiei, Dimitrie Onciul nu s-a oprit la acea foarte verosimila corectare a sutelor. El a presupus o eroare si în lectura zecilor, ceea ce l-a condus la cifra 1385, care se putea încadra cu putina bunavointa în anii de domnie ai lui Radu I, anume 1377-începutul lui 1385, dar care, evident, nu mai putea fi acceptata ca data a întemeierii Tarii Românesti.”

.

          Așa se întâmplă dacă istoricii încearcă să elimine imposibilul, forțat.

Nu ne trebuie nici un fel de trucuri, istoria se răzbună dacă nu se bazează pe adevăr! Din păcate, călugării Tismanei nu confundau pe ”Radu I Voievod, al treilea domn dupa Basarab I si ctitor al lor, cu fondatorul dinastiei„ ci ei se refereau la un Negru-Vodă, care încercase să ctitorească, după anii 1200, Tismana. Ca să atragă atenția asupra acelui fapt călugării i-au adăugat lui Radu I voievod, cuvântul NEGRU. Sau cum spune N. Iorga, i s-a adăugat Negru pentru că biserica era foarte veche.

            Ca să se întărească fraza, se adaug㠄si ctitor al lor” . NU! Ctitor este Vlaicu Vodă, Radu doar a sfințit-o!

           

Noi nu vrem să rescriem istoria, noi vrem adevărul! De aceea ne vom permite să mai comentăm totuși câteva pasaje referitoare la Basarabi și la Tismana.

Iată intervenția domnului Neagu Djuvara din „Magazin istoric”:

 

„In numarul 8 (41), august 1979, al revistei Magazin istoric, a aparut un articol intitulat Negru Voda personaj istoric real, semnat de Gheorghe D. Florescu si Dan Plesia. … sunt de parere ca el scotea în lumina câteva documente esentiale pentru întelegerea enigmei întemeierii Tarii Românesti. A mai fost completat de un articol al acelorasi autori, Temeliile stravechi ale Tarii Românesti (Magazin istoric, Anul V, nr. 11 (56), noiembrie 1971), si, ulterior, de un interesant articol al lui Ion Hurdubetiu, Negru Voda între traditie si istorie (Magazin istoric, Anul XVI, nr. 2 (179), februarie 1982).”

 „Imi propun deci sa reiau aici principalele teme ale articolelor mentionate, aducând si câteva noi argumente în sprijinul parerii exprimate anume ca Negru Voda a fost un personaj real.„

Comentariile le vom face cu maro.

Filiatia primilor Basarabi

De la eroarea distinsului istoric Dimitrie Onciul, cuplata cu eroarea din cronicile muntene anonime (si tardive), care-i aduceau pe Basarabi din Oltenia,

 

Dacă Basarabii nu vin din Oltenia atunci de unde vin? Nu există nici o probă contrarie iar noi aducem destule dovezi. Până și ungurii îi recunosc pe Basarabi în Oltenia, se bat cu ei înainte de a întemeia Țara Românească, numai istoricii români nu! Mai mult vehiculează ideea c㠄Radu zmeul țării românești”, cum zicea Coșbuc, îi dăduseră cumanii numele Basarab! Nu uitați că poetul Coșbuc trăise  la Tismana și era la curent cu legendele locurilor și originea Basarabilor. 

 

 s-a ajuns la situatia ca de atunci o seama de istorici au fost convinsi ca însusi personajul "Negru Voda" era o fictiune si coborârea lui din muntii Fagarasului o pura inventie carturareasca. Cred ca lucrurile nu stau asa.

 

Basarabii pot fi căutați în Munții Făgărașului dar nu-i veți găsi înainte de întemeiere! Poate că au venit prin munții Făgărașului. Ce este cert este că plecaseră din Oltenia. Cum se face o afirmație contrară, iată, istoria intră în contradicție cu adevărul. Aveți dreptate doar în afirmația că un Negru Vodă a existat.

 

Sa vedem mai întâi care sunt semnele ca ar fi existat cu adevarat un voievod poreclit Negru Voda, ce ar fi coborât din Tara Fagarasului, prin anii 1290, cu ceata lui si si-ar fi stabilit prima resedinta la Câmpulung, oras deja înfiintat de sasi. (El nu va aparea însa documentar ca unificatorul întregului tinut, ci în aceasta postura apare doar Basarab, cu vreo 20-25 de ani mai târziu.)

1. Intâi traditia. Ea nu e chiar atât de târzie cum zic unii, adica de la cronicarii munteni de la sfârsitul secolului XVII, care ar fi putut, pe cale carturareasca, sa fie influentati de povestea descalecarii, din cronicile moldovene. O "cetatea lui Negru Voda" ne e pomenita din 1585. Apoi, la mijlocul veacului al XVII-lea, calatorul sirian Paul de Alep afla de la informatorii sai localnici ca pe întemeietorul tarii "îl numeau Negru Voievod, adica Domnul cel Negru". Iar putin mai târziu, în acelasi secol, Miron Costin, în Moldova, se exprima în aproape aceiasi termeni: "Se numea Negru Voda, adica cel negru la fata". In sfârsit, avem mentiunea, des întâlnita în veacurile XVI si XVII în hrisoave de întarire a vreunei mosii bisericesti, mânastiresti, boieresti sau mosnenesti, sau chiar de hotarnicie a unui oras, ca domnul care iscaleste hrisovul "a vazut carti de la Negru Voda", sau "înca de la întemeierea Tarii Românesti de la Negru Voda".

Cel mai vechi document (din câte stiu) este din 3 mai 1549, când Mircea Ciobanul întareste unor boieri satul Hirisesti pe Gilort si muntii din jur, aratând ca "am vazut domnia mea si alta carte de la mâna lui Negru Voievod cel Batrân" (Negrum voevoda, în textul slavon). Epoca relativ timpurie a acestor documente si extinderea lor geografica exclud vreo influenta carturareasca târzie.

 

Nu sare în ochi formularea „Negru Voievod cel Batrân” ? E aceeași situație ca la Tismana! Cuvântul „Negru” este adăugat atât voievodului despre care se face vorbire, cât și voievodului precedent, prin formularea „cel Bătrân”.

„Negru” este adăugat ca și lui Radu I la Tismana, pentru a atrage atenția că s-a pierdut identitatea aceluia care a fost implicat în acțiunea despre care se vorbește.

 

2. Si mai temeinica înca e hotarârea de judecata pe care o da Constantin Serban Basarab în 1656, într-o pricina între manastirea Câmpulung si biserica Baratilor din acelasi oras, pentru posesiunea bisericii numite "Closter" (chiar numele îi indica o origine catolica, în nemteste Kloster). Dupa o temeinica cercetare a boierului desemnat de domn, cu ajutorul pârgarilor orasului, Constantin Serban întareste locul bisericii Baratilor, fiind dovedit ca biserica fusese facuta de doamna Marghita a "Negrului Voievod", care era catolica.

3. Alt document si mai lamuritor e hrisovul dat în 1618 de Gavriil Movila bisericii domnesti din Câmpulung, pentru stapânirea satului Badesti pe care, cu o jumatate de veac mai înainte, si-l însusise pe nedrept marele boier Badea Bolosin din Badesti. Hrisovul, pe temeiul înfatisarii unei carti de la Nicolae Alexandru Voievod, adevereste ca satul e dreapta posesiune a bisericii, fiindca îi fusese daruit de Nicolae Alexandru Voievod, "fiul batrânului Basarab voievod, nepotul lui Radu voievod Negru". Daca omitem mentionarea numelui Radu, care e o vadita completare dupa credinta generalizata la acea vreme cum am spus, din pricina gresitei traditii de la Tismana, avem aici pentru prima oara (si ultima!) cea mai pretioasa indicatie a filiatiei dintre primii "Basarabi": Negru Voda Basarab Nicolae Alexandru.

 

          Este aceeași situație ca mai sus, iar în privința filiației Tihomir, Basarab I, Nicolae Alexandru perfect de acord. Încă un pas în față și se ajunge la Bărbat și Litovoi. Vin Basarabii din Oltenia sau nu? Istoricul Ion Conea care pierdea verile pe dealurile Tihomirului de la Tismana o știa bine!

 

CHESTIUNEA NUMELUI CUMAN

 

          Pe pagina NUME noi ne-am expus punctul de vedere privind numele Basarab. El nu este cuman iar dacă cumanii îl numeau pe Basarab – tata conducător e o confirmare a lor ca șefi puternici peste o regiune pe unde cumanii nu prea ajunseseră: Oltenia. Sau fuseseră respinși așa cum o dovedesc hărțile privitoare la migrații. (pagina HARTI)

            Cine vrea să dovedească Basarabilor originea cumană (de ce oare?) vine fără să vrea în sprijinul afirmațiilor noastre că Basarabii erau cunoscuți și puternici. Mai ales în zona Oltenia-Banat.

 

6. Iata acum si un document care cred ca n-a fost pus pâna acum în legatura cu problema noastra: la 18 iunie 1325, magisterul bisericii catolice din Tytel (daca e acelasi cu Titel de astazi, se afla în Serbia, putin în sus de varsarea Tisei în Dunare) adevereste unui tânar nobil ungur, care avusese o cearta cu bataie cu "Stefan, fiul comitelui cuman Parabuh", cum ca acesta l-a ponegrit pe regele Carol Robert si l-a preaslavit pe Basarab transalpinul, necredincios Sfintei Coroane, zicând ca puterea regelui nu se putea compara cu cea a lui Basarab... Ne întrebam de ce acest tânar cuman neobrazat, daca a vrut sa-l insulte pe rege, nu l-a comparat cu vreun alt rege sau domnitor, cu regele Poloniei, cu despotul Serbiei, cu tarul Bulgariei... De ce l-a comparat cu Basarab, care în 1325 nu era înca învingatorul de la "Posada"? Nu cumva fiindca era mândru de el ca-l stia de neam cuman ca el?

 

Noi credem că nu de aia! Ci pentru că asta era realitatea. Regii maghiari au trebuit să-i recunoască pe Basarabi și înainte de Posada, când erau șefii unor formațiuni prestatale la care documentele maghiare fac mereu referire. În zona Banatului Severinului mereu se semnalează conflicte cu ei iar faptul că aveau mai mult decât gărzi personale, oaste proprie, trebuie să dea de gândit.

Cât despre „tânărul cuman neobrăzat”, el este un vlah. Documentele maghiare atribuie de multe ori numele Cumania întregii zone a formațiunilor „transalpine”.

***

 

CARTE ȘI PUBLICAȚII (24 martie 08)

 

            După cum vedeți, am renunțat la forumul http://fr.groups.yahoo.com/group/fundatiatismana/ pentru că s-au înscris prea puțini. Dau rar pe acolo, de obicei pentru a expulza iredentiștii și revizioniștii maghiari care vor să-mi bage pe forum niște lucrări extremiste care sunt departe de adevărul istoric și care nu sunt susținute în România decât de d-l Neagu Djuvara! Care nici dânsul nu și-a făcut studiile principale decât în străinătate iar doctoratul în Litere franțuzești de la Sorbona, n-are nici în clin nici în mânecă cu echivalentul lui românesc.

            Este foarte suspect atacul în haită al forumurilor istorice, venit din spațiul transilvan sau unguresc!

           

            Tocmai de aceea, forumul nu e potrivit și nici revizuirea sitului, unde mereu ar mai trebui adăugate noutăți și comentarii pe documentele recent apărute în spațiul public. Am început, în consecință, a scrie articole în diverse publicații ale căror link-uri sunt pe situl www.semanatorul.ro   Sunt peste 100 de publicații la care participă istorici, clerici, scriitori, cercetători din România și lumea largă. Cu o parte din Domniile Lor purtând corespondență separată pe teme de istorie a Evului Mediu.

 

            Privitor la Basarabi, am scris un prim volum, apărut la Editura Carpathia Press, 2008, urmând să ne grupăm în volumele următoare, diverși cercetători în studiul istoriei, români din lumea largă!

            Acest prim volum se intitulează:

 

NEAMUL ÎNTEMEIETOR AL LUI BĂSĂRABĂ

 

DE LA BOIERUL NEGRU VODĂ  PÂNĂ BASARAB INTEMEIETORUL

 

Un prim volum dintr-un serial  cu comentarii critice la cartea

„Thocomerius – Negru Vod㔠de Neagu Djuvara

și la adresa susținătorilor noii teorii djuvariste

 

Citiți-l și apoi descărcați-l de aici:

http://www.tomoniu.ro/opinii/istorie/basarabi1.htm

 

 

 

Pentru acei care intră pe pagină prin motoare de căutare, clic aici CAPITOL

G