BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Un prim comentariu (23 iunie 07)
la cartea d-lui
Neagu Djuvara Thocomerius Negru Vodă
si la acest site
Spre deosebire de d-l Neagu Djuvara, eu am început să strâng documente,
strict privitoare despre Basarabi și teritoriul de nord al Olteniei de azi, cam
de prin anii 1974, ceea ce constituie un avantaj cercetând tema în toate
fațetele ei. Am cumpărat toate cărțile care se legau de cercetarea mea și nu
cred că mi-au scăpat mulți istorici necitiți. Treptat, asta-i istoria, am
extins cercetarea și in teritoriile vecine, respectiv Banat, Hațeg, nordul
Munteniei. În anul 2000 am început cercetarea și pe Internet. Am început să pun
totul cap la cap, timp de trei ani și când am închegat ceva demn de băgat în
seamă, am construit situl acesta, în anul 2003.
Din păcate, după aceasta l-am
abandonat! Nu interesa prea multă lume, iar ca să scoți azi o carte trebuie să
pui tu bani!
Cercetarea n-am abandonat-o însă iar
cartea d-lui Djuvara este un nou prilej de a relansa cercetarea și mai profund!
Și o voi relansa plecând tocmai de la datele pe care le folosește d-l Djuvara
dar intr-un alt scop pe care-l urmărește și dânsul de prin anii 1979: influența
cumanilor în întemeierea țării românești!
Grea problemă pentru dânsul dacă
timp de 28 de ani n-a mai găsit alte argumente în plus decât polemicile cu alți
istorici din Magazinul Istoric al anilor 1979. Noile date istorice din
recenta carte, arată o muncă demnă de remarcat, dar mai mult decât faptul că
s-a găsit chiar domnia sa descendent după mamă din cumani nu aduce nimic nou
demn de băgat în seamă pentru istorici. Decât să fie și mai mult sceptici! Istoricii au remarcat de la bun început
influența minimă pe care cumanii au avut-o cu oastea lor, puși în slujba
regatului maghiar ca întărire la amenințarea tătară!
Mai mult, citindu-l pe d-l Djuvara se înțelege că de fapt cumanii dânsului
nu semănau deloc cu un popor normal, legat de pământ, făcând agricultură și
construind case. Erau ca nomazii care bântuiau, până și în epoca comunistă, de
colo până colo cu căruțele lor cu corturi îndată ce la pagina 29 a cărții, d-l
Djuvara ne descrie fuga cumanilor cu 10 mii de corturi spre sud, peste Dunăre
și alta spre Ungaria, a banului Kuthen, cu 40 mii de corturi, numărând sute
de mii de oameni, cu bărbați, femei, copii.
Nici-o legătură cu oltenii din colibele ce împânzeau voievodatul lui
Litovoi, popor așezat, legat de pământ, care ajuta și el cu propria sa oaste
regatul maghiar, dar apărându-și țara și
asigurând regatului maghiar flancul drept! Faptă prin care i s-a recunoscut,
prin Diploma Ioaniților, nu numai propriul teritoriu dar și faptul că-l
stăpânea demult.
Deci, studiind eu istoria Basarabilor, în unele privințe, am mult mai multe
dovezi de a-l contrazice pe d-l Djuvara și a-i arăta adevărul!
De
la bun început trebuie spus clar că identitatea Thocomerius = Negru Vodă e
falsă!
Asta o știam demult iar cartea mai mult încurcă, d-l Djuvara băgând în
carte un ghiveci de fraze, extrase din documente, total ne revelatoare care
n-au nimic de-a face cu aceasta identitate.
Si tot de la bun început trebuie spus, că ipoteza d-lui Djuvara este una ca
multe altele asemenea!
Pentru că identități diferite Negru Vodă
găsim - încă nu le-am numărat exact dar o voi face în viitor cu detalii
- la cel puțin 10 istorici de
prestigiu! Eu însumi, urmărind să identific timp de vreo trei ani personajul,
am crezut de cuviință că dacă tot sunt atâția istorici care zic că Radu Negru e
un personaj real, să-l bag și eu in genealogia Basarabilor, dar în nici un caz
după invazia tătară când cumanii ajută regatul maghiar! Păi dacă tăvălugul
tătar a distrus aproape complet oastea maghiară, rămânând răzleți circa 10-15
mii de oșteni, oare ce s-o fi ales din oastea cumanilor? I-am făcut loc lui
Negru Vodă, și după multă ezitare, reluând datele de nenumărate ori, între anii
1215-1241. Revedeți pagina NEAMUL unde apare al 5-lea, dar s-ar putea să fie
primul, ceilalți patru Basarabi sunt identificați de autori cu puțină
credibilitate. Și atunci ar putea să fie el întemeietorul cum afirmă tradiția.
Cartea d-lui Djuvara m-a făcut însă să mă întorc la prima mea concluzie,
aceea că, atunci când spunem că s-a întemeiat țara de către Negru Vodă
trebuie să înțelegem că s-a întemeiat de un domnitor din negura vremii!
Expresia, țara e de pe vremea lui Negru Vodă, nu înseamnă nimic altceva mai
mult decât că a făcut-o un domnitor foarte demult, a cărui identitate nu se
cunoaște!
Cine să fie acela? Unii istorici zic că ORICARE din cei pe care
istoricii îi consideră întemeietor.
Pentru că unii zic că întemeietor a fost Ioan Basarab, alții tatăl sau Tihomir
căruia ungurii îi spuneau Thocomerius, ba alții că Litovoi și a sa Terra Litua
au format prima formațiune prestatală cu oaste proprie, și încă, multe, multe
alte ipoteze. Dacă se acceptă acest lucru, Negru Vodă poate fi identificat cu
oricare Basarab, depinde de contextul în care apare! Și toate părerile au sens,
inclusiv a d-lui Djuvara cu precizarea ca Thocomerius e
Tihomir și atât! Adică
tatăl lui Ioan Basarab.
Ultima variantă Radu I, voievodul de la Tismana, căruia și lui i se
atribuie Negru, întărește și mai mult cele spuse mai înainte, N. Iorga
precizând scopul adăugirii sintagmei Negru, pentru că, spune el, și bisericii
de la Cozia i s-a atribuit Neagră ATRIBUTUL FIINDU-I ADĂUGAT DIN CAUZA
VECHIMII BISERICII.
Odată lămurită chestiunea, e de discutat! Vorbim de stat sub primii
Basarabi sau formațiune prestatală?
Si atunci, în funcție de răspunsul la această întrebare, găsim și primul
întemeietor!
Cam astea ar fi concluziile mele la o primă lectură a cărții.
Dar o carte ca asta se citește cu creionul în mână și cu documentele
alături!
Până atunci, las situl așa cum e! Dacă l-am înviat și eu în 2003 pe
Negrul Vodă al tradiției populare, să se vadă de ce am greșit, de ce l-am
înviat, de ce le-am dat crezare și celorlalți, asemenea d-lui Djuvara, că Radu
Negru e un personaj real!
In privința Radu-Negru, cuman, e supoziție respinsă de istorici la bun
început, încă de când a apărut ea in anul 1979! Am citit și eu numeroase
argumente contra iar cel mai simplu și clar este că despre Basarabi se vorbește
cu mult înainte de venirea cumanilor.
Voi lua totuși cartea la studiu amănunțit cu toate că după mine, paginile
152-153 ne spun că concluziile sunt forțate, ca să nu spun mai mult!
D-l Djuvara însuși se contrazice! Iar argumentele dânsului fiind foarte
ușor de combătut!
Să le luăm pe rând:
La punctul a) după deplasarea în
masă a cumanilor înainte de invazia tătară e logic să presupunem că un număr
însemnat de cumani au rămas printre români. Păi cum tot trăiau cumanii în
corturi ca nomazii, s-au dus dracu domnule Djuvara! Au rămas cei legați de pământ. Apoi, printre
comandanții cumanilor ar fi trebuit să fie și unul din neamul Thocomerilor,
conducerile în aceea vreme erau preluate de urmași automat! Uite că Thocomer
nu-i printre comandanții cumani! Ori n-am dat eu de paragraf! Și dacă era,
Thocomer ar fi putut fi similarul lui Litovoi la stânga Oltului, plecând
împreună cu cumanii! Dar nu era nici-un Thocomer, așa-i ziceau ungurii lui
Tihomir, omul care aduce tiho=liniste si mir=pace poporului său! Ca să fie
clare lucrurile, Tihomir a domnit între 1290 si 1310 si i-a urmat lui Seneslau
care a domnit intre 1247-1290. De ce am pune mai greu cuvântul d-lui Djuvara
față de al multor istorici care afirmă clar ca ungurii se refereau la
Tihomir?
La punctul b) cu toponimele in număr mare. Păi cât de mare? Mare poate fi
și 20-30! Fără cifre statistice, fără un clasament, mare nu înseamnă
nimic! Ca să spui că erau mulți cumani,
luând în calcul doar numele, pentru ce mai avem arheologi, antropologi și mulți
alți specialiști? Cercetarea multidisciplinară poate spune cam câți de mulți
erau cumanii!
Mai avem și cercetările clerului. In afară de prof. dr. Ioan Păcurariu,
contemporan cu noi, nu mai avem nimic! Nu se poate ca d-l Djuvara să ignore
clerul, băgând in carte părerile unor istorici recenți și de mâna doua! Istoria
evului mediu a fost scrisă în PRIMUL RÂND de clerici! Iar despre aducerea lui
Nicodim de la Tismana de către Nicolae Alexandru pentru a construi Mănăstirea
Tismana bastion al ortodoxiei nu se pomenește absolut nimic! Mai mult, d-l
Djuvara pune accent mai mult pe catolicismul lui Nicolae Alexandru! E strigător
la cer!
La punctul d) Thocomerius, tatăl lui Basarabă, trebuie asimilat cu
legendarul Negru Vodă! Din datele prezentate nu reiese! Apoi nici dânsul în
sinea lui nu crede că Negru Vodă e real de îndată ce spune legendarul
La punctul e) cu coborârea din Carpați a lui Negru Vodă. Nu prin descălecat
de o zi se face țară, astea sunt povești! Fenomenul e unul complicat și durează
secole!
La punctul f) d-l Djuvara face erori evidente: dintr-o dată cele patru
argumente de mai sus, devin opt argumente, așadar, în favoarea originii cumane
a lui Negru Vodă și a lui Basarabă., ca să citez exact.
Dar la venerabila dânsului vârstă, se admite!
Cartea nu-i totuși de neluat în seamă, cu toate că prea seamănă cu nebunia
tip Codul lui Da Vinci!
Voi reveni după un studiu aprofundat al cărții.
D-l Djuvara are dreptate: Basarabii au fost foarte puțin cercetați!
Poate de dânsul! Iar motivul îl reprezintă ura dânsului față de încercările
nereușite ale boierilor craiovești de a se induce ideea că sunt urmașii
Basarabilor.
Pentru asta nu trebuie să-i ignorăm însă pe primii întemeietori Basarabi,
ignorându-ne propria istorie!
E un sacrilegiu greu de acceptat!
Daca doriți scrieți-mi la opinii@tismana.ro dar
lucruri serioase, nu miștocăreală!
PĂRERILE
ALTORA
SAU
HAI SĂ FACEM POLEMICĂ
(Las comentariul așa cum a fost
conceput acum câțiva ani
deși între timp, am acumulat
suficiente date care m-ar face ca acest
comentariu să fie schimbat, dar nu în esența
lui.
Spre exemplu chestiunea numelui
unde pot găsi și eu cel puțin 5-6 variante exotice cum e a d-lui Djuvara )
Așa vor crede unii, că intrând într-o zonă cu multe controverse vrem să
facem polemică. În rândul unor istorici deja s-a și bătut în cuie, un cuvânt
consacrat: vrem să atacăm!
Atragem atenția că noi nu atacăm, noi nu vrem polemică,
ci
doar adevărul. Acest adevăr ne interesează direct și de aceea intrăm în zona legendarului Radu Negru Vodă. Personaj
inexistent, pentru că Radu Negru, Negru Vodă și Tihomir sunt supranume care își
trag originea din legendele voievodatului lui Litovoi. Iar Negru poate fi o
adăugire ale cărei meniri este explicată pe pagina Negru-Vodă. Basarabii care
au purtat aceste nume, au închegat în zona Severin Tismana - Novaci, primele
formațiuni prestatale pe nucleele de obști sătești, care funcționau demult cu
cneji în frunte.
Unele explicații date de noi, nu se potrivesc cu
variantele oficiale.
Noi considerăm însă, că putem să ajutăm cu
părerea noastră.
Am
expus părerea că, ar fi putut exista un personaj Negru Vodă real, diferit de
RADU I Vodă (1377-1383). Care ar fi putut începe construcția unui locaș de cult
prin anii 1200, înainte de a-și începe
Nicodim lucrarea lui. O spun temeliile vechi găsite prin sondajele făcute aici,
iar multe polemici vin de la numele Radu V(oie)v(od) Negru de pe lespedea cea
nouă, din 7 iulie 1843, de pe mormântul lui Nicodim. Atacarea vehementă a
călugărilor de către istorici se datora faptului că un Radu V(oie)v(od) Negru
ctitor, nu putea fi Radu I nepotul lui Basarab întemeietorul, lucru foarte
adevărat.
Nu
se știa nici de fundațiile vechi, și
nici de ce a fost adăugat Negru!
Credem
că explicațiile noastre, de pe pagina NEGRU-VODĂ, sunt acum suficiente.
Ar
fi putut exista deci un Negru Vodă (în anul 1215 conform inscripției de la biserica
lui Negru Vodă din Câmpulung) care a renunțat la fundarea Tismanei din cauza
regilor maghiari, tătarilor sau vremurilor tulburi stârnite de misionarii
curentelor religioase din vest.
Dar cum
un Negru-Vodă a existat la Tismana, la fel ca la Câmpulung, rămâne de
identificat cine este fiecare și dacă e același.
ACEASTA E O PRIMĂ PĂRERE, O A DOUA PĂRERE:
De câte ori ți-am
spus că, după ce ai eliminat imposibilul, ceea ce rămâne, ori cât ar fi de
improbabil, trebuie să fie adevărul?
(Sherlock Holmes către doctorul
lui)
Așa a fost și cu inscripția de la Câmpulung. Dar să vedem ce s-a întâmplat.
Ne
explică istoricul Neagu Djuvara:
De aproape un veac, istoricul Dimitrie
Onciul a emis ipoteza ca legenda lui Negru Voda, coborând din Tara Fagarasului
în 1290 si întemeind o tara noua la sud de Carpati, ar fi o nascocire tardiva a
cronicarilor din secolele XVI si XVII, influentati de "descalecatul"
Moldovei de catre Dragos, doar acesta dovedit documentar. Teoria a devenit dominanta
în istoriografia româna (cea mai categorica luare de pozitie în acest sens
Nicolae Stoicescu), încercarile de reabilitare a vechii legende, începute cu
Gheorghe Bratianu, ramânând înca timide.
Ipoteza lui Dimitrie Onciul are ca
punct de plecare urmatorul "accident istoric": în 1636, sub Matei
Basarab, s-a purces la restaurarea uneia dintre cele mai vechi biserici din
tara, biserica domneasca din Câmpulung, cunoscuta sub numele de Biserica lui
Negru Voda, grav avariata de marele cutremur din 4 aprilie 1628. Cu prilejul
recladirii bisericii, pisania a fost scrisa din nou, cu indicatia ca lacasul
fusese zidit "în anul de la Adam 6723", adica 1215 (sau 1214, daca
evenimentul avusese loc în intervalul cuprins între 1 septembrie si 31
decembrie).
Data aceasta parând evident gresita în
contextul istoric cunoscut, Onciul a avut ideea, foarte judicioasa, de a
presupune o lectura gresita, în momentul restaurarii, a inscriptiei initiale,
probabil deteriorate; a sugerat ca litera chirilica reprezentând sutele, în
speta omega (w) = 800, fusese
citita ca un psi (y) = 700.
Data astfel corectata dadea anul
1315, perfect plauzibil pentru primele domnii din Tara Româneasca.
Din nefericire, calauzit de o anumita
traditie consemnata de calugarii de la Tismana, care confundau pe Radu I
Voievod, al treilea domn dupa Basarab I si ctitor al lor, cu fondatorul
dinastiei, Dimitrie Onciul nu s-a oprit la acea foarte verosimila corectare a
sutelor. El a presupus o eroare si în lectura zecilor, ceea ce l-a condus la
cifra 1385, care se putea încadra cu putina bunavointa în anii de domnie ai lui
Radu I, anume 1377-începutul lui 1385, dar care, evident, nu mai putea fi
acceptata ca data a întemeierii Tarii Românesti.
.
Așa se întâmplă dacă istoricii încearcă să elimine imposibilul, forțat.
Nu
ne trebuie nici un fel de trucuri, istoria se răzbună dacă nu se bazează pe
adevăr! Din păcate, călugării Tismanei nu confundau pe Radu I Voievod, al treilea domn dupa Basarab I si ctitor al lor, cu
fondatorul dinastiei ci ei se refereau la un
Negru-Vodă, care încercase să ctitorească, după anii 1200, Tismana. Ca să
atragă atenția asupra acelui fapt călugării i-au adăugat lui Radu I voievod,
cuvântul NEGRU. Sau cum spune N. Iorga, i s-a adăugat Negru pentru că biserica
era foarte veche.
Ca să se întărească fraza, se adaugă si ctitor al lor . NU! Ctitor este Vlaicu Vodă, Radu doar a sfințit-o!
Noi
nu vrem să rescriem istoria, noi vrem adevărul! De aceea ne vom permite să mai
comentăm totuși câteva pasaje referitoare la Basarabi și la Tismana.
Iată
intervenția domnului Neagu Djuvara din Magazin istoric:
In numarul 8 (41), august 1979, al revistei Magazin istoric, a aparut un
articol intitulat Negru Voda personaj istoric real, semnat de Gheorghe D.
Florescu si Dan Plesia.
sunt de parere ca el scotea în lumina câteva
documente esentiale pentru întelegerea enigmei întemeierii Tarii Românesti. A
mai fost completat de un articol al acelorasi autori, Temeliile stravechi
ale Tarii Românesti (Magazin istoric, Anul V, nr. 11 (56), noiembrie
1971), si, ulterior, de un interesant articol al lui Ion Hurdubetiu, Negru
Voda între traditie si istorie (Magazin istoric, Anul XVI, nr. 2
(179), februarie 1982).
Imi propun deci sa reiau aici principalele teme ale articolelor mentionate,
aducând si câteva noi argumente în sprijinul parerii exprimate anume ca Negru
Voda a fost un personaj real.
Comentariile le vom face
cu maro.
Filiatia
primilor Basarabi
De la
eroarea distinsului istoric Dimitrie Onciul, cuplata cu eroarea din cronicile
muntene anonime (si tardive), care-i aduceau pe Basarabi din Oltenia,
Dacă Basarabii nu vin din
Oltenia atunci de unde vin? Nu există nici o probă contrarie iar noi aducem
destule dovezi. Până și ungurii îi recunosc pe Basarabi în Oltenia, se bat cu
ei înainte de a întemeia Țara Românească, numai istoricii români nu! Mai mult
vehiculează ideea că Radu zmeul țării românești, cum zicea Coșbuc, îi
dăduseră cumanii numele Basarab! Nu uitați că poetul Coșbuc trăise la Tismana și era la curent cu legendele
locurilor și originea Basarabilor.
s-a ajuns la situatia ca de atunci o seama de
istorici au fost convinsi ca însusi personajul "Negru Voda" era o
fictiune si coborârea lui din muntii Fagarasului o pura inventie carturareasca.
Cred ca lucrurile nu stau asa.
Basarabii pot fi căutați
în Munții Făgărașului dar nu-i veți găsi înainte de întemeiere! Poate că au
venit prin munții Făgărașului. Ce este cert este că plecaseră din
Oltenia. Cum se face o afirmație contrară, iată, istoria intră în contradicție
cu adevărul. Aveți dreptate doar în afirmația că un Negru Vodă a existat.
Sa vedem mai întâi care sunt semnele ca ar fi existat cu adevarat un
voievod poreclit Negru Voda, ce ar fi coborât din Tara Fagarasului, prin anii
1290, cu ceata lui si si-ar fi stabilit prima resedinta la Câmpulung, oras deja înfiintat de sasi. (El nu
va aparea însa documentar ca unificatorul întregului tinut, ci în aceasta
postura apare doar Basarab, cu vreo 20-25 de ani mai târziu.)
1. Intâi traditia. Ea nu e chiar atât de târzie cum zic unii, adica de
la cronicarii munteni de la sfârsitul secolului XVII, care ar fi putut, pe cale
carturareasca, sa fie influentati de povestea descalecarii, din cronicile
moldovene. O "cetatea lui Negru Voda" ne e pomenita din 1585. Apoi,
la mijlocul veacului al XVII-lea, calatorul sirian Paul de Alep afla de la
informatorii sai localnici ca pe întemeietorul tarii "îl numeau Negru
Voievod, adica Domnul cel Negru". Iar putin mai târziu, în acelasi secol,
Miron Costin, în Moldova, se exprima în aproape aceiasi termeni: "Se numea
Negru Voda, adica cel negru la fata". In sfârsit, avem mentiunea, des
întâlnita în veacurile XVI si XVII în hrisoave de întarire a vreunei mosii bisericesti,
mânastiresti, boieresti sau mosnenesti, sau chiar de hotarnicie a unui oras, ca
domnul care iscaleste hrisovul "a vazut carti de la Negru Voda", sau
"înca de la întemeierea Tarii Românesti de la Negru Voda".
Cel mai vechi document (din câte stiu) este din 3 mai 1549, când Mircea
Ciobanul întareste unor boieri satul Hirisesti pe Gilort si muntii din jur,
aratând ca "am vazut domnia mea si alta carte de la mâna lui Negru Voievod
cel Batrân" (Negrum voevoda,
în textul slavon). Epoca relativ timpurie a acestor documente si extinderea lor
geografica exclud vreo influenta carturareasca târzie.
Nu
sare în ochi formularea Negru Voievod cel Batrân
? E aceeași situație ca la Tismana! Cuvântul Negru este adăugat atât
voievodului despre care se face vorbire, cât și voievodului precedent, prin
formularea cel Bătrân.
Negru
este adăugat ca și lui Radu I la Tismana, pentru a atrage atenția că s-a
pierdut identitatea aceluia care a fost implicat în acțiunea despre care se
vorbește.
2. Si
mai temeinica înca e hotarârea de judecata pe care o da Constantin Serban
Basarab în 1656, într-o pricina între manastirea Câmpulung si biserica
Baratilor din acelasi oras, pentru posesiunea bisericii numite
"Closter" (chiar numele îi indica o origine catolica, în nemteste
Kloster). Dupa o temeinica cercetare a boierului desemnat de domn, cu ajutorul
pârgarilor orasului, Constantin Serban întareste locul bisericii Baratilor,
fiind dovedit ca biserica fusese facuta de doamna Marghita a "Negrului
Voievod", care era catolica.
3. Alt document si mai lamuritor e hrisovul dat în 1618 de Gavriil
Movila bisericii domnesti din Câmpulung, pentru stapânirea satului Badesti pe
care, cu o jumatate de veac mai înainte, si-l însusise pe nedrept marele boier
Badea Bolosin din Badesti. Hrisovul, pe temeiul înfatisarii unei carti de la
Nicolae Alexandru Voievod, adevereste ca satul e dreapta posesiune a
bisericii, fiindca îi fusese daruit de Nicolae Alexandru Voievod,
"fiul batrânului Basarab voievod, nepotul lui Radu voievod Negru".
Daca omitem mentionarea numelui Radu, care e o vadita completare dupa credinta
generalizata la acea vreme cum am spus, din pricina gresitei traditii de la
Tismana, avem aici pentru prima oara (si ultima!) cea mai pretioasa indicatie a
filiatiei dintre primii "Basarabi": Negru Voda Basarab Nicolae
Alexandru.
Este
aceeași situație ca mai sus, iar în privința filiației Tihomir, Basarab I,
Nicolae Alexandru perfect de acord. Încă un pas în față și se ajunge la Bărbat
și Litovoi. Vin Basarabii din Oltenia sau nu? Istoricul Ion Conea care pierdea
verile pe dealurile Tihomirului de la Tismana o știa bine!
CHESTIUNEA NUMELUI CUMAN
Pe pagina NUME noi ne-am expus punctul de vedere privind numele Basarab. El
nu este cuman iar dacă cumanii îl numeau pe Basarab tata conducător e o
confirmare a lor ca șefi puternici peste o regiune pe unde cumanii nu prea
ajunseseră: Oltenia. Sau fuseseră respinși așa cum o dovedesc hărțile
privitoare la migrații. (pagina HARTI)
Cine vrea să dovedească Basarabilor originea cumană (de
ce oare?) vine fără să vrea în sprijinul afirmațiilor noastre că Basarabii erau
cunoscuți și puternici. Mai ales în zona Oltenia-Banat.
6. Iata acum si un document care cred ca n-a fost pus pâna acum în legatura
cu problema noastra: la 18 iunie 1325, magisterul bisericii catolice din Tytel
(daca e acelasi cu Titel de astazi, se afla în Serbia, putin în sus de varsarea
Tisei în Dunare) adevereste unui tânar nobil ungur, care avusese o cearta cu
bataie cu "Stefan, fiul comitelui cuman Parabuh", cum ca acesta l-a
ponegrit pe regele Carol Robert si l-a preaslavit pe Basarab transalpinul,
necredincios Sfintei Coroane, zicând ca puterea regelui nu se putea compara cu
cea a lui Basarab... Ne întrebam de ce acest tânar cuman neobrazat, daca a vrut
sa-l insulte pe rege, nu l-a comparat cu vreun alt rege sau domnitor, cu regele
Poloniei, cu despotul Serbiei, cu tarul Bulgariei... De ce l-a comparat cu
Basarab, care în 1325 nu era înca învingatorul de la "Posada"? Nu
cumva fiindca era mândru de el ca-l stia de neam cuman ca el?
Noi credem că nu de aia! Ci pentru că
asta era realitatea. Regii maghiari au trebuit să-i recunoască pe Basarabi și
înainte de Posada, când erau șefii unor formațiuni prestatale la care
documentele maghiare fac mereu referire. În zona Banatului Severinului mereu se
semnalează conflicte cu ei iar faptul că aveau mai mult decât gărzi personale,
oaste proprie, trebuie să dea de gândit.
Cât despre tânărul cuman neobrăzat,
el este un vlah. Documentele maghiare atribuie de multe ori numele Cumania
întregii zone a formațiunilor transalpine.
***
CARTE ȘI PUBLICAȚII (24
martie 08)
După
cum vedeți, am renunțat la forumul http://fr.groups.yahoo.com/group/fundatiatismana/
pentru că s-au înscris prea puțini. Dau rar pe acolo, de obicei pentru a
expulza iredentiștii și revizioniștii maghiari care vor să-mi bage pe forum
niște lucrări extremiste care sunt departe de adevărul istoric și care nu sunt
susținute în România decât de d-l Neagu Djuvara! Care nici dânsul nu și-a făcut
studiile principale decât în străinătate iar doctoratul în Litere franțuzești
de la Sorbona, n-are nici în clin nici în mânecă cu echivalentul lui românesc.
Este
foarte suspect atacul în haită al forumurilor istorice, venit din spațiul
transilvan sau unguresc!
Tocmai
de aceea, forumul nu e potrivit și nici revizuirea sitului, unde mereu ar mai
trebui adăugate noutăți și comentarii pe documentele recent apărute în spațiul
public. Am început, în consecință, a scrie articole în diverse publicații ale
căror link-uri sunt pe situl www.semanatorul.ro
Sunt peste 100 de publicații la care participă istorici, clerici,
scriitori, cercetători din România și lumea largă. Cu o parte din Domniile Lor
purtând corespondență separată pe teme de istorie a Evului Mediu.
Privitor
la Basarabi, am scris un prim volum, apărut la Editura Carpathia Press, 2008,
urmând să ne grupăm în volumele următoare, diverși cercetători în studiul
istoriei, români din lumea largă!
Acest
prim volum se intitulează:
NEAMUL
ÎNTEMEIETOR AL LUI BĂSĂRABĂ
DE LA BOIERUL
NEGRU VODĂ PÂNĂ BASARAB INTEMEIETORUL
Un
prim volum dintr-un serial cu comentarii
critice la cartea
Thocomerius
Negru Vodă de Neagu Djuvara
și
la adresa susținătorilor noii teorii djuvariste
Citiți-l și apoi descărcați-l de
aici:
http://www.tomoniu.ro/opinii/istorie/basarabi1.htm
Pentru acei care intră pe pagină
prin motoare de căutare, clic aici CAPITOL